Nieuw: Marketing per maand

Zo geven wij vorm: een voorbeeld van ons proces

Iedere klant is anders en dat geldt ook voor het vormgevingsproces. Maar toch heeft het ook altijd zo zijn overeenkomsten. In dit voorbeeld vertellen we je graag meer over hoe we tot de designs voor de politieke partij RijnGouweLokaal zijn gekomen. Uiteindelijk hebben we allerlei verschillende middelen mogen vormgeven. En die hebben allemaal dezelfde basis. We nemen je mee in het verloop van deze campagne en hoe we werken. Want hoewel iedere klant anders is, zijn er vaak overeenkomsten.

De kick-off meeting

We starten nooit zonder overleg. Dat kan telefonisch, via Teams, Zoom of persoonlijk plaatsvinden. Hoe dan ook: we gaan uitvinden wat je wil en wat je nodig hebt. We inventariseren dan eerst welke middelen we gaan uitwerken voor je en wat je van ons nodig hebt.

Vervolgens werken we een planning uit. We rekenen altijd terug. Jij laat ons weten wanneer je de middelen nodig hebt, dan maken wij de rest van de planning, inclusief feedbackmomenten. Die planning ontvang je ook van ons, zodat je weet wat we van jou verwachten. We kunnen immers niet zonder input en feedback.

De lokale politieke partij RijnGouweLokaal uit Alphen aan den Rijn is een onafhankelijke, lokale beweging. De partij bevindt zich in ‘het nieuwe midden’ en is betrokken, vol energie, deskundig, betrouwbaar, positief, maar ook kritisch waar het gaat om het functioneren van de gemeente Alphen aan den Rijn. ‘RGL’ wil dat alle inwoners trots zijn op de gemeente.

Bij RijnGouweLokaal was een flinke lijst aan middelen nodig voor de gemeenteraads­verkiezingen. De kern van hun campagne is namelijk om niet met algemene kreten te communiceren. Hun communicatie­strategie is gebaseerd op de verschillende kernen van de gemeente, die elk hun eigen uitdagingen hebben. Deze uitdagingen zijn de basis van de communicatie naar de inwoners van de kernen.

De lijst met gewenste middelen bevat daarom onder andere:

  • Diverse A5-leaflets met inhoud per kern
  • Eén A4-leaflet met de algemene punten van ‘RGL’
  • A1 verkiezingsposters
  • Banners voor diverse websites
  • Advertenties voor diverse dagbladen
Ons vormgevingsproces voor RGL uit Alphen aan den Rijn

Nadat duidelijk was wat er nodig was en wanneer, zijn we in de kick-off meeting aan de slag gegaan met de vorm. Deze stap is een hele belangrijke. Je mag ons vertellen wat je mooi vindt! Maar niet alleen dat. In deze fase komen we er ook samen achter wat precies je doelstelling is. Want jouw doel bepaalt wat er belangrijk is in de uitwerking.

In het geval van ‘RGL’ hebben we de kernspecifieke doelstellingen vertaald naar oneliners. Duidelijke, kernachtige teksten waarmee we in één keer de aandacht trekken van de doelgroep. Qua look & feel is de wens uitgesproken om te werken met organische vormen. De bestaande huisstijl is met de kleuren groen en paars opgebouwd en daar gaan we dus mee verder.

Ook bespreken we in de kick-off meeting de hoeveelheid tekst en beeldmateriaal die we gaan verwerken met je. Lever je dit direct aan of vind je het prettig als we een stramien (ook wel template genoemd) maken met plaatsaanduiders zodat je later de teksten kunt schrijven en eventueel beelden aanleveren? Wat ons betreft is beide oké. Voor ‘RGL’ hebben we de tweede optie gekozen.

Ben je niet zo’n schrijver? Dan ondersteunen we je graag vanuit onze marketingtak.

De eerste ideeën

Als we alles weten kunnen we voor je aan de slag. Maar dat doen we in stappen. In dit voorbeeld zijn we dus gestart met opties voor één van de A5-leaflets. Gewoon om eens te laten zien in welke richtingen we denken. Alle gebruikte teksten zijn voorbeelden. Zoals je begrijpt zijn dit slechts ruwe, snelle schetsen. Vanuit (jouw reactie op) deze opties kunnen we je briefing nog scherper maken.

Welke elementen vind je mooi? En waar word je minder warm van? Zijn er kleuren, indelingen of lettertypes die je heel erg aanspreken? We laten in deze fase soms delen van je briefing los. Eerlijk is eerlijk: soms weet je pas wat je wil als je het ziet. Zoals Apple-oprichter Steve Jobs vrij vertaald ooit zei:

“Het is erg moeilijk om producten te ontwerpen met behulp van focusgroepen. Vaak weten mensen niet wat ze willen totdat je het ze laat zien.”

Dat geldt ook voor vormgeving. Daarom vinden we het leuk om in deze fase vrij om te gaan met de richtlijnen die je ons hebt meegegeven en willen we je verrassen. Soms gaan we wat té ver out of the box maar altijd met het doel om een heel gaaf resultaat te bereiken.

Laten we eens gaan kijken naar de eerste ideeën waar we mee op de proppen zijn gekomen.

RijnGouweLokaal voorstel 1

In één of twee woorden weet je vaak de doelgroep wel te pakken. Daar geloven we in. In Hazerswoude-dorp zijn ernstige verkeersproblemen. RijnGouweLokaal is ervan overtuigd dat een tunnel dé oplossing is. Je kunt dat prima samenvatten als ‘tunnelvisie’ vinden wij! Daaronder kernachtige oneliners met de belangrijkste standpunten, die extra kracht bijgezet worden door vinkjes.

De achterkant is klassieker. Een duidelijke call-to-action met de nadruk op het woord stem. Want wat je ook doet: ga stemmen!

Ons vormgevingsproces voor RGL uit Alphen aan den Rijn

Een magazine-achtige opmaak maakt nieuwsgierig. Wel met de huisstijl als basis natuurlijk, want je wil aan je branding werken en een merk opbouwen. Een foto van de kern zorgt voor herkenbaarheid. De oneliners hebben we vormgegeven alsof het onderwerpen in het magazine zijn.

Op de achterkant winden we er geen doekjes om. Dit is onderdeel van een politieke campagne. De voor- en achterkant blijven qua inhoud summier, want je wil vooral dat het leaflet wordt opengeslagen.

Ons vormgevingsproces voor RGL uit Alphen aan den Rijn

Als je alleen naar de voorkant van dit leaflet kijkt zou je nooit raden dat het om een politieke boodschap gaat. De sci-fi-achtige uitstraling maakt het een heel bijzonder ontwerp (al zeggen we het zelf). Ook hier is het doel dat de ontvanger zijn nieuwsgierigheid niet meer in bedwang kan houden.

Bij dit design hebben we de achterkant eveneens veel klassieker vormgegeven. Zoals je inmiddels wel ziet is de rode draad bij de achterzijden steeds gelijk. Logisch ook: het gaat in deze fase niet om de inhoud, maar om de vorm.

Ons vormgevingsproces voor RGL uit Alphen aan den Rijn

Loesje was onze inspiratie. Een klassieker die zelfs in een wat andere vorm vertrouwd op de lezer overkomt. De voorzijde van deze flyer bevat weinig info, want we hebben de achterzijde toch wat meer in gebruik genomen bij deze optie.

Laten we de verrassing niet tot het eind bewaren: uiteindelijk is dit design degene waarop de keuze is gevallen. Maar we zijn er nog niet.

Het design perfectioneren

Het zou heel handig zijn als je in één keer klaar bent nadat er een design gemaakt is. Maar zo is het niet. Het eerste design is als de fundering van een huis. Je weet ongeveer wat de vorm wordt, maar de ramen en deuren hebben nog geen plek. Laat staan dat je al klaar bent om je meubels te bestellen. Zo is het bij vormgeving ook.

We zijn dus gaan schaven, verbeteren, veranderen en aanpassen. Dat is geen proces dat je binnen een dagdeel afrondt. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij versie (nul punt) 5. Dat is niets geks: het gaat hier vaak om kleine aanpassingen zodat jij als klant helemaal blij bent. Want dat werkt voor ons daarna veel sneller – dat is gunstig voor iedereen.

Om verder te gaan in de metafoor van huizen bouwen: de architect heeft de tekening van de buitenkant van het huis gemaakt. Nu zijn de binnenmuren aan de beurt. En die zijn ook enorm belangrijk!

 

Ons vormgevingsproces voor RGL uit Alphen aan den Rijn

Vertalen van de stijl

Nu de stijl is bepaald gaan we aan de slag met alle andere middelen, zoals de posters en banners. Dat proces gaat veel sneller, want we weten na alle revisies van de leaflet heel goed wat de bedoeling is. We maken nu in één keer alle bestanden klaar, met plaatsaanduidingstekst. Vaak wordt daarvoor Lorem Ipsum gebruikt, een fictieve Latijnse tekst uit de boekdrukkunst. Maar dat is een ander verhaal.

Afhankelijk van wat je prettig vindt krijg je in één keer alle bestanden, of we knippen het op in hapklare brokken. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de planning. Op dit moment kun je op alle verschillende middelen reageren en de design-aanpassingen door ons laten doorvoeren. Over het algemeen zijn de aanpassingen in deze fase niet zo groot meer.

Ons vormgevingsproces voor RGL uit Alphen aan den Rijn

Plaatsen van de content

Het is zo ver: je mag de content gaan aanleveren. We komen nu dicht bij de eindproducten. Op dit moment is het namelijk belangrijk dat we de teksten en foto’s die je aanlevert passend maken. Qua stijl, maar ook qua grootte.

In het allerbeste geval is alles wat we hebben geplaatst in één keer goed. Maar we weten ook wel: soms moeten de puntjes op de I op het laatste moment nog even geplaatst worden. Een komma tussen twee woorden of een zin tóch nog een keer herschrijven. Daar doen we dan ook niet lastig over, we regelen het gewoon.

Zijn we nu klaar met het ontwerp?

Als je de laatste proef hebt goedgekeurd dan gaan we de bestanden definitief maken. Dat betekent dat het versienummer niet meer met een nul begint, maar er een één staat. Daar merk je als klant niet zo heel erg veel van, maar wij worden er ontzettend blij van.

We zorgen dat de definitieve bestanden aan alle nodige specificaties voldoen. Als het drukwerk is, dan zorgen we voor een perfect resultaat. En bij digitale marketingmiddelen zoals banners overleggen we met je of je de bestanden wil ontvangen, of wij ze direct bij het medium aanleveren. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor krantenadvertenties.

Desgewenst ontvang jij van ons alle definitieve bestanden voor je eigen archief. Afhankelijk van wat we hebben afgesproken kunnen we je zelfs van de open bestanden voorzien, maar: dat is niet de standaard. Laat het ons dus weten als dat de bedoeling is, want het heeft nogal wat consequenties. Dat heeft onder andere te maken met de auteursrechten. Dat is een leuk onderwerp voor een toekomstig artikel – to be continued.

Maar, om de vraag te beantwoorden: ja, we zijn nu klaar! Als alle bestanden zijn opgeleverd en het drukwerk is besteld dan gaan we weer door. En hopelijk mogen we je dan nog veel vaker helpen met realiseren wat jij bedenkt.

PS RijnGouweLokaal heeft tijdens de gemeenteraadsverkiezingen twee zetels behaald. Een prachtig resultaat waar ze terecht trots op zijn!