Je gasten kiezen jouw zaak uit om diverse redenen, maar je menukaart is misschien wel de belangrijkste overweging. Niet alleen je gerechten, wijnen en prijzen maar ook de uitstraling zijn van groot belang. En door slimme keuzes te maken kiezen jouw gasten voor de gerechten waar jij de beste marge op hebt!

Uitstraling

We beginnen met de uitstraling: je menukaart moet passen bij jou, je restaurant en het segment waarin je opereert. Een eetcafé en een sterrenrestaurant hebben uiteraard een heel andere doelgroep en de menukaart moet daarbij aansluiten.

Zorg daarom voor opmaak die past bij jouw zaak. Bij een gezellig familierestaurant passen illustraties heel goed, terwijl een luxe eetgelegenheid profiteert van veel lege ruimte en fraaie kaders.

Lettertypes zijn ook een deel van de opmaak. Een schreefloos lettertype (zoals Arial) ziet er heel anders uit dan een lettertype met schreef (Times New Roman, bijvoorbeeld), of een kalligrafisch font. En als je een pannenkoekenrestaurant uitbaat, dan kun je zelfs voor een vrolijk, rond lettertype kiezen … hoewel we Comic Sans nooit zouden aanraden.

Ook heel belangrijk: kleurgebruik. Je weet vast dat verschillende kleuren diverse effecten hebben. Groen geeft een natuurlijke look en wordt met biologisch geassocieerd. Blauw is statig en chique maar rood en geel doen al snel aan een fastfood-keten denken (met die gouden bogen, je weet vast wie we bedoelen).

Wil je een bepaald onderdeel van je menukaart extra laten opvallen? Kies dan voor een kader, een afwijkende kleur of een pijl. Je weet dan zéker dat je gasten hun oog op dat gerecht laten vallen. Doe dat vooral als je graag de nadruk wil leggen op dat item: bijvoorbeeld omdat je er een lekker hoge marge op hebt of weet dat dat het gerecht is waar je gasten zéker voor terugkomen.

Storytelling

Steeds meer consumenten willen weten waar hun eten vandaan komt. Logisch, want niet alleen is er meer te kiezen: we zijn allemaal ook steeds bewuster van wat goede voeding is. Vertel daarom het verhaal bij de onderdelen van je kaart waar iets over te vertellen valt.

 

Tip! Veel leveranciers hebben informatie op hun website staan die je kunt gebruiken om een goed verhaal te verbinden aan je menukaart.

Dit hoef je echt niet bij alle producten te doen. Maar komt de samenstelling van het kaasplankje op je dessertkaart van de lokale kaasboer? Dat kan je gast overhalen! Komt jouw rundvlees van een lokale boer? Fantastisch verhaal. Vergeet niet: jouw redenen om een bepaald product of specifieke leverancier te kiezen zijn soms ook voor jouw klanten een uitstekend argument. Dat is niet alleen goed voor jouw omzet, maar ook voor je positionering.

Prijzen

Uit eten gaan is niet gratis, dat begrijpen je gasten ook wel. Maar toch wil je liever niet dat ze zich té veel laten leiden door de prijs. Je wil vooral voor een leuke avond zorgen toch? Daarom is het slim om je prijzen niet te veel te laten opvallen. Wij adviseren daarom om tenminste het woord euro of het euroteken weg te laten.

Kijk maar eens wat een effect dat heeft! Uit onderzoek blijkt ook dat je gasten daarom je gerechten als minder duur ervaren. Hoe dat komt? In je brein wordt het euroteken, net als het woord euro, geassocieerd met geld. Combineer deze techniek met ronde prijzen. Want, staat er ‘€ 9,95’ lijkt dat véél meer op een prijs dan wanneer we ‘10’ schrijven. Die laatste is gewoon een cijfer namelijk en zo werkt het dan ook in het hoofd van je gasten.

Materiaal

Bij Printmethod zijn we gék op drukwerk en echte papiernerds. We vertellen je graag alles over Tintoretto Gesso en adviseren met liefde Synaps. Maar we begrijpen ook dat jij daar minder warm van wordt. Terecht ook.

Toch vinden we het belangrijk om je te vertellen over verschillende materiaalsoorten. Want je wil dat je menukaarten lang te gebruiken zijn en mooi blijven. Daarom adviseren we je om menukaarten altijd te laten lamineren. Een krasvast matlaminaat zorgt ervoor dat je kaarten veel vaker en langer te gebruiken zijn, terwijl de prijs nog altijd bijzonder laag is.

Wil je een kaart die nog langer meegaat? Dan hebben we scheurvaste, waterproof materialen zoals Synaps (daar is ‘ie weer) en YUPOBlue in ons assortiment. Die kun je eindeloos gebruiken én afnemen, om ze stralend schoon te houden.

 

Wil je eens met ons sparren?

Bij Printmethod hebben we ruime ervaring met drukwerk en vormgeving voor de horeca. We vinden het leuk om met je mee te denken. Bel of mail gerust!